De originele foto's waren helaas erg klein en erg wazig
Wie thans de ruime
binnenplaats van
het museum Boymans te Rotterdam betreedt, ziet daar een heele
collectie bijeen van beelden
en voorwerpen van historische en kunstwaarde.
Ze zijn afkomstig uit de
binnenstad, waar men deze
objecten nog heeft kunnen redden en sparen voor
een roemloos en schielijk
einde.
Rechts van den ingang aanschouwt men het bekende, gevleugelde beeld
van Mercurius, dat eens in
een nis stond van het oude
Beursgebouw, bij het Beursstation. (link) Thans heeft deze
beeltenis een tijdelijke
plaats gevonden op het binnenplein van "Boymans".
Mercurius, eens den trouwen wachter in de nis van de oude Beurs,
vindt men thans op de binnenplaats van 't museum
In de nabijheid treffen we nog
een goeden bekende aan. Het borstbeeld van den uitvinder der brandspuit en grootmeester in de brandbluschkunst, Jan van der Heyden, dat eens hoog het
Brandweerhuis sierde, aan de Laurensstraat, is nu op
den beganen grond terechtgekomen, een al te bescheiden plaats voor deze zwierige verschijning.
De brandweerkundige Jan van der Heyden,
eens hoog te zien aan 't brandweerhuis aan de Laurensstraat,
thans op de beganen grond.
Daarnaast de herinneringsplaat der St. Rosaliakerk,
die nog onlangs geheel gerestaureerd werd
LINK
Voorts zijn er enkele fraaie beelden van de praalgraven der nationale helden in de Groote Kerk. (link). Een dier liggende figuren, van
den Nederlandschen admiraal Witte de With, vervaardigd door Pieter Rijcx,
is er nog tamelijk goed afgekomen.
Den Admiraal Witte de With,
gered en geborgen in Boymans
Direct daarnaast werden
de bronzen busten geplaatst, uit de Doele zaal, (link)
van moderner beroemdheden. Broederlijk vindt
men de twee Rotterdamsche musici: Bernard Diamant en Anton Verhey bijeen. (Het borstbeeld van
Diamant werd door H. Rehm gemaakt.)
In het midden der binnenplaatst, op het grasveld,
zijn de beelden en gevelversieringen neergelegd van
het Burger Weeshuis, (link) aan
de Goudsche Wagestraat. Ze vormen een uitvoerige groep, met
veel bezienswaardigs. Voorloopig
hebben ze nu een plaats gevonden
binnen de muren van 't Boymans museum.
Men is voornemens deze en andere beelden zooveel
mogelijk te doen reetaureeren. Naar wij vernamen
heeft men zich reeds met enkele deskundigen in verbinding gesteld. Mocht eens een nieuw weeshuis worden opgebouwd, dan zou men de gerestaureerde versiering weer kunnen aanwenden.
(l) Hoe eenzaam doet het engelenkopje van den Weeshuisgevel aan
(r) Weesfiguren van het Burgerweeshuis die eens een betere plaats hadden
De directeur van het museum Boymans, dr. Hannema, bracht ons, na het bezoek aan de binnenplaats, naar de achterzijde van het museum, waar men zoo'n prachtig gezicht heeft op den artistiek aangeleiden museum-tuin, met zijn vijver en zilveren fonteinen, zijn gouden grasperken en heerlijken bloemenschat.
Het beeld van Gijsbert Karel van Hogendorp,
den voorvechter van den vrijhandel en ontwerper van den Neerlands grondwet,
heeft een plaats gevonden op het trottoir aan de achterzijde van 't museum.
Gijsbert Karel ziet rustig voor zich uit op het fraaie Museumpark,
Aad : niet wetende nog dat hij later uitzicht krijgt op het Nakie van Blakie
Hier troont, in al zijn grootschheid en waardigheid, de ontwerper van Neerlands grondwet en voorvechter van den vrijen handel, Gijsbert Karel van Hogendorp, machtig heer en groot diplomaat, geboren te Rotterdam op 27 October 1762 en gestorven te Den Haag op 3 Augustus 1834. (link)
Het beeld, dat Gijsbert Karel zittend voorstelt, is van respectabele afmetingen en werd vervaardigd door den Vlaamschen beeldhouwer Jos Geels, in 1865. (link) Het staat thans in een veel betere en ruimere omgeving dan in den hoek, bij 't oude "Boymans", en komt véél meer tot zijn recht. We merken nu eerst op, welk een prachtig beeld het is, van groote kunstwaarde.
Gijsbert Karel zit daar zoo rustig op het "Boymans"-trottoir en ziet uit over het lange en bloemrijke Museumpark.
Goed bevestigd, het standbeeld van Erasmus, dat zich op de Groote Markt bevondt
Een ander, zeer bekend beeld, van Desiderius Erasmus (link), den Rotterdamschen geleerde en schrijver van wereldbeteekenis, werd geborgen op het stille binnenhof van het museum en aan alle kanten bedekt door zakken zand, waartusschen platen beton zijn geschoven. Het is nu niet meer te zien, maar ongetwijfeld goed geconserveerd. Dit beroemde beeld (link) van Hendrick de Keyzer mag een der schoonste en waardevolste standbeelden der wereld worden genoemd. De goede zorg, die aan liet kunstwerk werd besteed, is dus in alle opzichten gemotiveerd.
Zoo zijn heel wat "beroemdheden" naar "Boymans" geëvacueerd. Vele beelden zullen straks, naar wij hopen, hun nieuwe bestemming krijgen; andere zullen wellicht geplaatst worden in het oude museum Boymans of elders.
Aad voegt er, n.a.v. dat beeld van Witte de With, nog deze grafschriften aan toe, uit ons rijmpjes verhaal :
Op het grafmonument van Jan van Brakel in de St. Laurenskerk :
Door ketens, donder, lood en staal en bliksemstralen
Te vliegen, en een roof op 's vijands gronde te haalen
Was Brakels werk, die zijn triomf rukte uit de brand
Zijn naam en krijgsdeugd ciert zijn graf en vaderland
Op het grafmonument van Cortenaer in de St. Laurenskerk :
De Heldt der Maes, Verminckt aen oog en rechterhandt
En echter 't oog van 't roer, de vuyst van 't Vaderlandt
De groote Cortenaer, de schrik van 's vijands vlooten
D' ontsluyter van de Sondt leyt in dit graf beslooten
Op onze site hebben we ook een apart verhaal over o.m. de grafmonumenten in de St. Laurenskerk van Rotterdam:
klik maar even HIER
Op zoek naar nog meer verhalen uit het weekblad Groot-Rotterdam ? Klik dan maar vlug HIER